Posiadasz w domu lub w miejscu pracy stary, nieużywany zbiornik na olej napędowy? Jeśli tak, to koniecznie przeczytaj, co możesz z nim zrobić. Wbrew pozorom, jest to sprzęt, który możesz wykorzystać do wielu różnych zastosowań.
Jak sprawdzić stan techniczny zbiornika na paliwo?
Na początek sprawdź, jaki jest stan techniczny zbiornika. Zwróć uwagę na ewentualne pęknięcia, uszkodzenia, korozję i resztki substancji, jakie mogą się w nim znajdować. Może się okazać, że zbiornik jest na tyle zużyty, że nadaje się wyłącznie do całkowitej utylizacji.
Pamiętaj też, że wewnątrz może znajdować się potencjalnie niebezpieczna substancja. Jeśli zbiornik był wcześniej szczelnie zamknięty, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nagromadziły się w nim niebezpieczne opary.
Co mówią przepisy o odpowiedzialności za zbiorniki paliwa?
Precyzyjne zasady postępowania ze starymi zbiornikami na paliwo określa Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Zgodnie z jej zapisami właściciel pojazdu, który ma zostać wycofany z eksploatacji, powinien przekazać samochód do stacji demontażu. Odpowiedzialność za zbiornik ponosi podmiot, który zajmuje się demontażem pojazdu, tudzież wyposażeniem go w nowy, większy zbiornik.
Należy podkreślić, że zbiorniki paliwa zaliczane są do odpadów niebezpiecznych, w związku z czym mogą stanowić potencjalne zagrożenie dla środowiska, ludzi i zwierząt. Dlatego ich transport należy powierzyć firmom, które mają pozwolenie do przewożenia ładunków zgodnie z umową ADR.
Recykling starych zbiorników paliwa – na czym polega?
Samochodowy zbiornik do paliwa można poddać recyklingowi, którego zakres będzie zależał przede wszystkim od stopnia jego zużycia. Proces ten może mieć postać:
- recyklingu produktowego, w ramach którego ponownie wykorzystuje się zbiorniki będące w dobrym stanie technicznym,
- recyklingu materiałowego, który polega na ponownym pozyskaniu surowców wykorzystywanych do produkcji nowych zbiorników.
Zbiorniki o bardzo dużym stopniu zużycia poddawane są recyklingowi energetycznemu, który polega na pozyskaniu w toku procesu energii cieplnej lub recyklingowi materiałowemu. Polega on na usunięciu resztek paliwa, a następnie na zmieleniu zbiornika za pomocą specjalnych urządzeń rozdrabniających. Jeśli pojemnik wykonano z tworzyw sztucznych, dochodzi do jego rozdrobnienia w taki sposób, aby uzyskać granulat.
Jak widać, stare zbiorniki na paliwo to potencjalne źródło zagrożenia dla otoczenia. Dlatego ich demontaż i recykling obarczone są wieloma przepisami zapisanymi we wspomnianej ustawie, a także w Ustawie o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 roku.