Z punktu widzenia silnika, płyn AdBlue razem z całym układem odpowiedzialnym za jego dozowanie jest zupełnie zbędny – ta substancja dozowana jest poza silnikiem – do układu wydechowego, w którym to reaguje ze spalinami. Układy SCR nie służą jednakże silnikowi, ale ochronie środowiska naturalnego. Płyn AdBlue będący roztworem wodnym mocznika, w wysokich temperaturach reaguje ze szkodliwym tlenkiem azotu znajdującym się w spalinach, zamieniając go nieszkodliwe substancje – parę wodną oraz azot. W tej chwili niektórzy spośród kierowców z pewnością pomyślą: skoro płyn AdBlue nie jest potrzebny silnikowi, to nie będą go najzwyczajniej w świecie tankować. Niestety tak się nie da: samochody zostały zaprogramowane w taki sposób, żeby nie było możliwości jazdy nimi z pustym zbiornikiem na AdBlue – tego wymagają obowiązujące przepisy prawa.
Co ile dolewać AdBlue?
W każdym samochodzie, który został wyposażony w system SCR na ekranie pokładowego komputera pojawia się komunikat na temat zbyt niskiego poziomu AdBlue. Jest to zdecydowanie czas na jego uzupełnienie. Jeżeli tego nie zrobimy, to pojawi się nam komunikat ostrzegający wraz z limitem kilometrów możliwych jeszcze do przejechania, a kiedy limit ten będzie osiągnięty, silnika nie będzie, już dało się uruchomić.
Jak uzupełnić AdBlue, kiedy jego poziom jest krytyczny?
Jeżeli przekroczymy minimalną ilość AdBlue, to po wyłączeniu jednostki napędowej, już jej nie uruchomimy ponownie. Nawet jeżeli w międzyczasie dolejemy AdBlue. Dlatego w takim przypadku – chociaż nie jest to do końca zalecane – konieczne jest dolanie AdBlue na pracującym silniku i po dolaniu rozpoczęcie jazdy, żeby system przeszedł całą kalibrację i uwzględnił przy tym już nowy poziom opisywanego płynu.
Jak często należy uzupełniać AdBlue?
Zwykle zbiornik na AdBlue jest na tyle pojemny, żeby płynu wystarczyło na przejechanie od kilku, aż do kilkunastu tysięcy kilometrów. Średnio 1 litr AdBlue powinien nam wystarczyć na pokonanie 2000 km.
Gdzie można kupić AdBlue?
Możemy kupić go wszędzie (w odróżnieniu od paliwa) tam, gdzie znajdziemy produkty związane bezpośrednio z motoryzacją. Na każdej ze stacji benzynowych znajdziemy kontener do AdBlue, z którego nalejemy płyn albo w pojemnikach. Co prawda za pojemnik będziemy musieli zapłacić więcej, niemniej jednak w niektórych samochodach jest to najzwyczajniej bardziej komfortowe rozwiązanie. W najnowszych pojazdach AdBlue wlewa się z dystrybutora, gdyż wlew zlokalizowany jest pod klapką niedaleko wlewu paliwa.