AdBlue to specjalny płyn, który ma za zadanie oczyszczać spaliny. Początkowo był stosowany jedynie w przypadku aut dostawczych i ciężarowych. Jednak z biegiem czasu po wprowadzeniu bardzo rygorystycznej normy Euro 6, wielu producentów aut takich jak np. Audi, Skoda, czy BMW, zaczęło, zwłaszcza w dieslach, instalować układy, zajmujące się oczyszczaniem spalin. W ten sposób było możliwe spełnienie norm w zakresie emisji spalin
AdBlue to specjalny płyn, który nie stanowi dodatku do paliwa, lecz który należy mieszać ze spalinami. Stąd też do jego przechowywania potrzebny jest specjalny zbiornik na AdBlue, który zazwyczaj zabezpieczony jest niebieską nakrętką. Wspomniany zbiornik może występować np. obok wlewu paliwa. Warto pamiętać, że zastosowanie w aucie omawianego płynu, nie ma wpływu na funkcjonowanie pojazdu. Stąd też w codziennej eksploatacji samochodu, kierowca nawet nie dostrzeże żadnych uciążliwości, wynikających z zastosowania AdBlue.
Co to jest AdBlue?
AdBlue jak już zostało wspomniane wyżej, to specjalny, bezbarwny i nietoksyczny płyn – roztwór mocznika o stężeniu 32,5% oraz wody demineralizowanej o stężeniu 67,5%, przeznaczony do oczyszczania spalin. Nie stanowi on dodatku do paliwa, stąd też w jego przypadku stosuje się oddzielny zbiornik do AdBlue, który w zależności od modelu auta może być umieszczony:
– w bagażniku;
– obok wlewu paliwa;
– pod maską.
Wykorzystuje się go w przemyśle motoryzacyjnym i za pomocą specjalnej instalacji/układu, jest wtryskiwany do spalin, które są odprowadzane z silnika diesla. Wspomniany proces pozwala na redukcję emisji tlenków azotu. Płyn AdBlue, na co warto zwrócić uwagę, współpracuje z technologią SCR – tj. selektywną redukcją katalityczną.
Do czego służy AdBlue?
Omawiany roztwór w niewielkiej ilości wtryskiwany jest do spalin w układzie wydechowym, gdzie to pod wpływem zarówno wysokiej temperatury, jak i mocznika, szkodliwe tlenki azotu zostają zmienione w amoniak i dwutlenek węgla. Otrzymane w ten sposób spaliny o zmienionych właściwościach, trafiają do układu selektywnej redukcji katalitycznej, gdzie większość z tlenków azotu zostaje zmieniona w nieszkodliwy azot oraz wodę. W ten sposób auta wyposażone we wtrysk płynu AdBlue są w stanie spełnić rygorystyczną normę Euro 6, przechodząc tym samym wszelkie testy pod względem emisyjności spalin.
Jak przechowywać AdBlue?
Dość szerokie grono kierowców, którzy ze względu na posiadany model samochodu, są zmuszeni do stosowania płynu AdBlue, decyduje się na zakup roztworu w większych ilościach. Stąd też zazwyczaj jest on przechowywany w garażach lub piwnicach. Warto jest jednak zapoznać się z podstawowymi zasadami jego przechowywania, które są zalecane przez producentów płynu.
Najważniejszym czynnikiem, który ma największy wpływ na jakość płynu, jest temperatura otoczenia. Ze względu na to, że AdBlu jest roztworem wody demineralizowanej i mocznika, wymaga odpowiednich warunków przechowywania. Mowa w tym momencie o umieszczeniu płynu w bezciśnieniowych zbiornikach bądź pojemnikach wykonanych ze stali kwasoodpornej, które winny być umieszczone w pomieszczeniach, w których temperatura utrzymywana jest w przedziale od -5 do +25 stopni C. Warto również zadbać, aby pomieszczenie było suche, wentylowane i zabezpieczone przed nadmiernym nasłonecznieniem.